Dobór koła zamachowego
Wymiary kół zamachowych licznych silników są często większe niż wystarczające do zabezpieczenia wymaganej równomierności ich biegu, czyli zapewniają o wiele mniejsze współczynniki nierównomierności biegu niż dopuszczalne. Wynika to z okoliczności, że wielokrotnie wymiary kola zamachowego jako tarczy oporowej sprzęgła są większe niż wymagane do zapewnienia żądanej nierównomierności biegu. Kola zamachowe silników dużych ciągników i samochodów ciężarowych (zwłaszcza ciągnących przyczepy) oraz silniki samochodów popularnych dobiera się pod katem łatwości ruszania pojazdu z miejsca. W takich przypadkach, kiedy stosunek mocy silnika do ciężaru pojazdu jest niewielki, z reguły wymiary koła zamachowego są znacznie większe niż wymagane do utrzymywania dopuszczalnej nierównomierności biegu silnika, ponieważ pojazd rusza z miejsca w okresie poślizgu sprzęgła głównie kosztem energii kinetycznej koła zamachowego. Wynika stąd, że moment bezwładności kola zamachowego Ik musi wynosić co najmniej:
Ip/qn (pe — 1) [kGcm • sek2], gdzie: IP — moment bezwładności masy pojazdu z uwzględnieniem mas wirujących, zredukowany na wał silnika, sprawność przenoszenia napędu oraz stosunek prędkości kątowej walu korbowego na początku włączania sprzęgła i po zakończeniu jego poślizgu. (v 1,5. ..2,5). [hasła pokrewne: zasada otomoto, krotoski cichy samochody używane, krotoski cichy samochody używane Warszawa ]
Wał korbowy wraz z kołem zamachowym oraz korbowodami i tłokami stanowi układ sprężysty charakteryzujący się pewną ściśle określoną częstotliwością swobodnych drgań skrętnych. Częstotliwość tę określa się liczbą pełnych (tam i z powrotem) wychyleń skrętnych jednego końca wału względem drugiego w ciągu jednej sekundy. Podczas pracy silnika na jego wał korbowy działają okresowo zmienne siły styczne od poszczególnych cylindrów o charakterze impulsów wymuszających sprężyste odkształcenia skrętne wału. Ze względu na regularne powtarzanie się takich impulsów, wał korbowy drga skrętnie w rytmie zmienności sił stycznych, które mogą być rozłożone na szereg składowych sił o przebiegu harmonicznym (sinusoidalnie zmiennym).