Odpływ liniowy a żuraw warsztatowy
Wypożyczalnia samochodów 4×4 – Warszawa Gdynia Katowice

Napędowe koło zębate przekładni

Posted in Uncategorized  by admin
August 15th, 2018

Napędowe koło zębate przekładni osadza się na wale korbowym. Wykonane jest ono z reguły ze stali. Napędzane koło zębate osadzone na wale rozrządu, w celu ograniczenia hałaśliwości pracy przekładni, wykonane jest przeważnie z tworzywa sztucznego na osnowie z tkaniny (tylko silniki o zapłonie iskrowym). Przekładnia taka nadaje się tylko do przenoszenia niewielkiego stosunkowo momentu obrotowego, lecz nie wykazuje skłonności do drgań ani też ich nie przenosi, ze względu na dobre własności tłumiące tworzywa sztucznego. W silnikach wyczynowych i wysokoprężnych wał rozrządu jest często napedzany przez układ kół zęba tych wykorzystywanych jednocześnie do napędu osprzętu silnika (pompy wtryskowej, sprężarki, prądnicy itp.). W silniku z wałem rozrządu w głowicy, ze względu na duży rozstaw osi walów, trzeba w takim przypadku stosować pośrednie koła zębate. Przekładnia tego rodzaju pracuje dość głośno, co nie jest istotne ze względu na znaczną hałaśliwość pracy samego silnika.

Na wzmiankę zasługuje układ rozrządu wyczynowego silnika PORSCHE Carrera, czterocylindrowego, chłodzonego powietrzem, o cylindrach leżących w układzie bokser, po dwa cylindry naprzeciw siebie ; szybkobieżność znamionowa 8000 obr/min. Napęd rozrządu przenoszony jest z wału korbowego przez przekładnię zębatą czołową na wałek pośredni, a następnie przekładniami zębatymi stożkowymi na układ czterech wałków królewskich. Należy zwrócić uwagę, że prędkość obrotowa wałków królewskich jest dwukrotnie większa niż prędkość wałków rozrządczych.

Dalszym rozwinieciem tej konstrukcji jest ośmiocylindrowy silnik samochodu wyścigowego. [patrz też: lelek porsche, euroauto, otomoto kościerzyna ] lelek porsche, euroauto, otomoto kościerzyna

Niekiedy wal rozrzadu wbudowany w głowicy jest napędzany dwiema parami kół zębatych stożkowych z pośrednim walkiem zwanym wałkiem królewskim. Zamiast kół zębatych stożkowych używa sie czasem przekładni ślimakowych lub kół śrubowych. Konstrukcje takie są jednak bardzo kosztowne i dlatego spotyka się je tylko w silnikach wysokiej klasy, np. wyczynowych lub lotniczych. Z uwagi na wymaganą cichobieżność luzy miedzyzębne w przekładni tego typu powinny być bardzo małe. Przekładnie zębate śrubowe i ślimakowe mają niska sprawnosć i szybko się zużywają, w związku z czym stosowane są obecnie coraz rzadziej.

Odległość wałów traci na znaczeniu a zastosowanie napinacza zwalnia od konieczności zachowania dokładnego rozstawienia ich osi. Utrzymanie rozstawienia osi wałów w określonych, dość ciasnych granicach tolerancyjnych jest szczególnie trudne, jeżeli wały wbudowane są w oddzielnych częściach, miedzy którymi znajduje sie uszczelka.

Łańcuchy mogą prawie bezgłośnie przenosić wysokie momenty obrotowe. Trwałość łańcuchów przekracza parokrotnie trwałość kół zębatych z tworzyw sztucznych, jednak naprężenie łańcucha powinno być zawsze prawidłowe i należy zapobiegać drganiom łańcucha. Istotną wadą napędu łańcuchowego jest wyciąganie się łańcucha z biegiem czasu, wskutek czego zmieniają się kąty otwarcia i zamknięcia zaworów.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: euroauto lelek porsche otomoto kościerzyna