Odpływ liniowy a żuraw warsztatowy
Wypożyczalnia samochodów 4×4 – Warszawa Gdynia Katowice

Silniki samochodów osobowych

Posted in Uncategorized  by admin
September 17th, 2018

Olej silnikowy smaruje jednocześnie koła i łożyska napędowych przekładni zębatych. Zespól napędowy zawieszony jest poprzecznie w przodzie samochodu i napędza jego przednie koła. Na przednim końcu wału korbowego, wewnatrz piasty koła pasowego, osadzony jest odśrodkowy filtr oleju. Chłodzenie silnika zapewnia dmuchawa odśrodkowa (rys. 38-3), której wirnik 0 14 łopatkach odgiętych przeciwnie do kierunku jego obrotu napędzany jest pasem klinowym od przedniego końca wału korbowego (przełożenie 1,75). Przy znamionowej prędkości biegu silnika wydajność dmuchawy wynosi 1300 m3/godz, czyli około 75 ma/KMgodz.

Dmuchawa wyewarza wÓwczas nadciśnienie nadmuchu około 100 mm słupa wody, pobierając moc około 2 KM, tj. ponad 11% mocy użytecznej silnika. Termostat umieszczony w strumieniu powietrza uchodzącego spomiędzy żeber głowicy steruje przepustnice, która kieruje część powietrza chłodzącego silnik z powrotem do dmuchawy, jeżeli temperatura na jej wejściu jest niższa niż 22 oc.

Podczas pracy silnika w warunkach znamionowych tempera tura najgorętszej części głowicy (pomiędzy gniazdami zaworów) nie przewyższa 180. . .185 oc, a temperatura gniazda świecy zapłonowej — 170 oc. Największa różnica temperatur na obwodzie cylindra wynosi zaledwie 20 oc a na jego wysokości — 40 oc. [patrz też: lelek porsche, euroauto, otomoto kościerzyna ]

BMC ADO-15 stosowany w samochodach osobowych AUSTIN Mini lub MORRIS Mini-Minor. Silnik o zapłonie iskrowym, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony wodą — bazowany na silniku BMC Series A o pojemności skokowej 948 cma, z którego wykorzystano wiele części bez zmian (np. kadłub, głowica cylindrów, korbowody, łożyska główne itd.) lub po nieznacznych modyfikacjach (np. tłoki),

Dane techniczne: D — 62,9; S = 68,26; SIL) — 1,08; V = 848; 8,3; N/n 34,5/5500 (DIN) lub 37,5/5500 (SAE); M/n = 6,1/2900 (SAE); Np — 40,6 (DIN) lub 44,2 (SAE), pe 9,2.

Silnik BMC ADO-15 jest zespolony z synchronizowaną skrzynką biegów, przekładnią główna i mechanizmem różnicowym,.  Tłoki ze stopu lekkiego, o płaskich denkach, mają, po trzy pierścienie uszczelniające i po jednym pierścieniu zgarniającym. Sworznie tłokowe są zaciśnięte w główkach kutych korbowodów o łbach dzielonych skośnie (rys. 38-5). Osie symetrii lbów korbowodów (podłużne) nie pokrywają się z osiami symetrii ich główek (korbowody niesymetryczne), co umożliwiło skrócenie silnika o kilkanaście milimetrów i ograniczenie jego ciężaru. Wał rozrządu jest napędzany łańcuchem jednorzędowym cichobieżnyłîl. Łożyska główne mają cienkościenne panewki wylane białym o stopem łożyskowym, a łożyska korbowe — cienkoścłenne panewki wylane brązem ołowiowym oraz indowane.

Silnik BMW 1500 reprezentuje typowe współczesne tendencje w konstrukcji silników tej kategorii. Wał korbowy ustalają łożyska główne co każde wykorbienie (rys. 38-6), cylindry otoczone na pełnych obwodach płaszczami wodnymi, Skok tłoków znacznie mniejszy niż średnice cylindrów. Komory spalania półkuliste (w przybliżeniu) ; zawory osadzone skośnie; rozdzielone kanały ssące i wydechowe.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: euroauto lelek porsche otomoto kościerzyna