Wypożyczalnia samochodów Warszawa
Wypożyczalnia samochodów 4×4 – Warszawa Gdynia Katowice

Specjalne tuleje cylindrów

Posted in Uncategorized  by admin
June 23rd, 2018

Ze względu na sposób unieruchomienia w kadłubie, wśród mokrych tulei rozróżnia się ogólnie dwie odmiany:

tuleja odciążona; w kadłubie silnika tuleje unieruchamia jej górny pierścień opierający się o wytoczenie w płycie przylegającej do głowicy cylindrów ; dolną cześć tulei, dopasowaną suwliwie lub przylgowo do przelotowego otworu w kadłubie, uszczelnia się przy użyciu dwóch lub trzech pierścieni gumowych o średnicy 3 . . .5 mm, założonych w rowkach wytoczonych w pogrubionej miejscowo zewnętrznej ściance tulei; nacisk głowicy na kadłub silnika przekazuje jedynie górny kołnierz tulei cylindra, a więc nie uczestniczy ona w ogóle w przenoszeniu jakichkolwiek obciążeń montażowych,  tuleja Obciążona; w kadłubie silnika tuleję unieruchamia jej dolny kołnierz opierający się o obrzeże przelotowego otworu w kadłubie; uszczelnienie tulei zapewnia pierścień z plastycznego metalu (np. miedziany lub ze stopu lekkiego).

Mokra tuleja cylindra (obciążona) kołnierzem i płaszczyzną styku głowicy; tuleja uczestniczy w przekazywaniu nacisku głowicy na kadłub silnika, a więc w materiale tulei utrzymt1Ją sig określone wstępne naprężenia ściskające, wywołane dociągnięciem śrub mocujących głowicę.

Specjalne tuleje cylindrów wyróżniają się rozmaitymi szczegółami wykonania, opracowanymi z uwagi na swoiste wymagania konstrukcyjne lub technologiczne. Najczęściej specjalne tuleje cylindrów spotyka się w dwusuwowych silnikach o rozrządzie tłokowym, ponieważ nierównomierne rozmieszczenie kanałów Wlotowych i wydechowych w połączeniu z niekorzystnym rozkładem temperatur wybitnie utrudnia utrzymanie szczelności tulei w kadłubie. W takich przypadkach zwykle stosuje się mokre tuleje cylindrów o specjalnie ukształtowanych ściankach, w których poszczególne okna są rozdzielone kanałami do przepływu cieczy chłodzącej, przy czym uszczelnia Się nie tylko zewnętrzne ścianki tulei, ale również i obrzeża kanałów dla przepływu gazów. [przypisy: żuraw warsztatowy, długi weekend czerwcowy, namiot magazynowy ]

Do specjalnych zalicza się również żeliwne lub stalowe tuleje cylindrów załapiane w kadłubach ze stopów lekkich.

Gładź cylindra jest to powierzchnia wewnętrznej ścianki cylindra, wykonanego w kadłubie lub tulei cylindra, współpracująca ślizgowo z pierścieniami tłokowymi oraz płaszczem tłoka. Gładź cylindra jest narażona na dość intensywne zużycie, z uwagi na mechaniczne Ścieranie przez pierścienie tłokowe i płaszcz tłoka oraz wskutek korozji i erozji wywoływanej przez gorące gazy spalinowe. Obok własności materiałowych, na szybkość zużywania się gładzi cylindrów decydująco wpływają jej warunki smarowania oraz stopień nagrzania pracującego silnika.

Trwałość gładzi cylindrów. Dostateczną odporność gładzi cylindrów na ścieranie mechaniczne zapewnia się przede wszystkim przez odpowiedni dobór materiałów, wg zasady, że twarda gładź powinna współpracować z dość miękkimi pierścieniami tłokowymi lub odwrotnie.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: długi weekend czerwcowy namiot magazynowy żuraw warsztatowy