Wypożyczalnia samochodów Warszawa
Wypożyczalnia samochodów 4×4 – Warszawa Gdynia Katowice

Szczegóły konstrukcji kadłuba silnika

Posted in Uncategorized  by admin
February 23rd, 2018

Szczegóły konstrukcji kadłuba silnika zależa od układu cylindrów, systemu rozrządu silnika (dolno- lub górnozaworowy), miejsca wbudowania wału rozrządu i sposobu lego napędu. Kadłub o wymiennych mokrych tulejach cylindrów odznacza się najprostszą budową, lecz zarazem i stosunkowo najmniejszą sztywnością. Najbardziej skomplikowane konstrukcyjnie sa jednolite kadłuby widlastych silników o suchych tulejach cylindrów lub o cylindrach rozwiercanych w materiale bloków cylindrów.

Kadłuby silników odlewane są z żeliwa, a ostatnio coraz częściej również i ze stopów lekkich. Kadłuby ze stopów lekkich zaopatruje się we wtapiane lub wymienne (mokre) tuleje cylindrów, wykonane z materiałów cechujących się dostateczną odpornością na zużycie. Grubość ścian skrzyni korbowej w odlewie żeliwnym wynosi 5 . . .8 mm, a ścian bocznych — 4 7 mm, zależnie od rodzaju silnika i jego obciążeń cieplno-mechanicznych. Grubość ścianek odlewu ze stopu lekkiego jest przeciętnie o około 2 mm większa niż odpowiednich ścianek podobnego odlewu żeliwnego. Rozstaw cylindrów, czyli odległość pomiędzy ich osiami, w rzędowym chłodzonym wodą silniku o zapłonie iskrowym wynosi zwykle: 1,2 1,28 średnicy cylindrów (D). Jeżeli sąsiednich cylindrów nie rozdziela przestrzeń wodna, ich rozstaw przeważnie jest równy około 1 , I D. Stosunkowo dużymi rozstawami cylindrów, w zakresie (1,3. . . 1,5) D, odznaczają się głównie widlaste silniki o zapłonie iskrowym, silniki chłodzone powietrzem oraz silniki wysokoprężne o umiarkowanych szybkobieżnościach znamionowych.

Gniazda łożysk głównych. Pokrywy łożysk głównych cechuje na ogół duża sztywność i silne związanie z gniazdami łożysk w kadłubie. Pokrywy ustala sie względem kadłuba przy użyciu kołków lub tulei ustalających, śrub pasowanych, albo za pomocą występów i odpowiadających im wnęk w gniazdach. [więcej w: wynajem samochodów, wypożyczalnia samochodów, wypożyczalnia samochodów Warszawa ]

Gniazda panewek łożysk głównych wykonuje się wg pasowania h6 lub h7. Wymaganą gładkość, co najmniej V6, nadaje sie powierzchni oporowej gniazda, najczęściej przez szlifowanie z zapewnieniem dolegania do panewki (kontrola na tusz) co najmniej w 950 0. Zwykle dopuszcza się odchylenia w prostopadłości otworów osadczych gniazd panewek względem osi cylindrów do 0,11100 oraz niewspółosiowość tych otworów — do 0,03 mm.

Kanały oleju. W kadłubie mieści się często, biegnący przez cala jego długość, główny kanał oleju o średnicy do 12 . . . 15 mm, wykonany jako otwór wywiercony w materiale kadłuba, albo jako rura wtopiona w materiale kadłuba lub umocowana w jego wnętrzu. Wywiercone w kadłubie otwory doprowadzające olej do poszczególnych miejsc smarowania mają zwykle średnice w zakresie 6 . . .8 mm.

Materiał kadłuba. Kadłuby żeliwne odlewa się przeważnie z żeliwa sferoidalnego: np. ZsP-45, Zsp-55, ZsP-45f lub ZsP-55f o twardości 240. . 300 HB (oznaczenia wg PN/H-85101). Kadłuby ze stopów lekkich sa odlewane z rozmaitych stopów np. AlSi9A, AlSi9B, AlSi5Cu2, AlSi5cu1, AlCu4Ni2Mg1.

Śruby mocujące cylindry do skrzyni korbowej, pokrywy łożysk głównych, głowice itp. wykonuje sie na ogól ze stali stopowych — np. 18HNMA, 18HNWA, 20HNWA, 40HNMA lub 30HA (w razie umiarkowanych obc iążeń).

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: wynajem samochodów wypożyczalnia samochodów wypożyczalnia samochodów Warszawa