Odpływ liniowy a żuraw warsztatowy
Wypożyczalnia samochodów 4×4 – Warszawa Gdynia Katowice

Tuleje cylindrów

Posted in Uncategorized  by admin
September 23rd, 2018

Tuleja cylindra jest to tuleja osadzona w kadłubie silnika, której wewnętrzna ścianka spełnia zadania gładzi cylindra. Zastosowanie tulei cylindrów z odpowiednio dobranego materiału (np. żeliwo stopowe) lub utwardzonych powierzchniowo (np. przez cyjanowanie lub chromowanie) zapewnia dużą trwałość gładzi cylindrów, pomimo wykonania kadłuba silnika z niezbyt odpornego materiału (np. żeliwo szare lub stop lekki), zwykle taniego i łatwego do odlewania. Ze względu na sposób osadzenia w kadłubie silnika chlodzonego wodą rozróżnia sie ogólnie suche i mokre tuleje cylindrów, Sucha tuleja cylindra. Zewnętrzna ścianka tulei cylindra przylega całą swą powierzchnią do ścianki otworu w kadłubie silnika lub w bloku cylindrów, a więc nie styka się bezpośrednio z cieczą chłodzącą. Suchą tuleje cienkościenną (o grubości ścianki 1,5 . . 2,5 mm) osadza się w kadłubie przez wciskanie (przeważnie pasowanie H7łm6), po uprzednim nadaniu powierzchniom przylegania gładkości V8. Średnica wewnętrzna suchej tulei zwykle jest wytoczona na podwymiar 0,4 . . 0,8 mm, a wymiar ostateczny wytacza się dopiero po wciśnięciu tulei do kadłuba lub bloku cylindrów. Tuleje cienkościenne są wciskane „na sucho lub przy użyciu specjalnych cieczy, przy czym nie wolno stosować, w celu ułatwienia poślizgu, oleju lub innych tłuszczów ulegających spiekaniu podczas pracy silnika. Często sucha tuleja cienkościenna ma kołnierz pasowany suwliwie (e8) do podtoczenia gniazda w kadłubie lub bloku. Czoło wciśniętej tulei albo jest zrównane z płaszczyzną przylegania kadłuba lub bloku (do głowicy), albo wystaje ponad nią na 0,01 . 0,02 mm; nie powinno natomiast znajdować się poniżej tej płaszczyzny. Wciskanie suchych tulei cienkościennych ułatwia się przez podgrzewanie kadłuba lub bloku cylindrów, albo przez ochłodzenie tulei (suchym lodem lub ciekłym powietrzem), albo przez oba wspomniane zabiegi jednocześnie. [przypisy: vb leasing samochody poleasingowe, krotoski otomoto, bmw 320ci ]

Ostatnio rozpowszechniaja się suche tuleje cylindrów pasowane do otworów w kadłubach lub blokach suwliwie, luzami około 0,05 mm, zanikającymi zupełnie w okresie nagrzewania sie silników. Tuleje takie cechuje dość duża grubość ścianek (2,5. . .7 mm), ponieważ przejmują one w zasadzie wszystkie lub prawie wszystkie obciążenia wynikające ze zmian ciśnienia we wnętrzu cylindrów.

Niekiedy stosuje się skrócone tuleje cienkościenne, zapewniajace zwiększona trwałość gładzi cylindrów tylko na 20 . . 400 skoku tłoków silnika, od strony komór spalania.

Mokra tuleja cylindra wyróżnia się tym, że jej zewnętrzna ścianka jest omywana przez ciecz chłodzącą Silnik. Mokre tuleje cylindrów o grubości ścianek w zakresie 5 . . .9 mm (żeliwne) lub 4. . .7 mm (stalowe) osadza się suwliwie lub przylgowo w gniazdach kadłuba. Mokre tuleje cylindrów unieruchamia sie w kadłubie silnika tylko przez dociśniecie ich głowicą cylindrów. W związku z tym wymaga się zwykle, aby czoła mokrych tulei wystawały na 0,05. . .0,15 mm ponad górną płytę kadłuba. Średnice wewnętrzne mokrych tulei cylindrów wytacza się ostatecznie jeszcze przed wbudowaniem ich do kadłuba silnika.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: bmw 320ci krotoski otomoto vb leasing samochody poleasingowe